Waarom ik mediteer

Waarom ik mediteer

Je kent dat wel… Het is zondag, je hebt weinig tot geen verplichtingen maar toch blijf je maar denken en denken. Voor mij genoeg reden om gemakkelijke kleding aan te trekken en voor een goede meditatie sessie te gaan zitten.

Ik heb thuis meerdere relaxe cd’s liggen maar ik koos deze keer voor een makkelijke app BrainWave Studio en een koptelefoon. Ik ben vrij snel afgeleid bij geluiden dus een koptelefoon is voor mij prettig om me volledig te kunnen afsluiten.

Je hoort wel eens verhalen van mensen die volledig weg zijn tijdens een meditatie sessie en allerlei ingevingen krijgen. Helaas heb ik dat nog niet mogen ervaren waardoor ik meerdere malen gefrustreerder van mijn matje af ging dan toen ik aan de sessie begon. Ik heb dat inmiddels redelijk los kunnen laten en begin nu aan een meditatie met als doel een half uur niet te spreken, niet te denken en alleen maar in het hier en nu te zijn. En ik moet zeggen, ik word er steeds beter in!

Af en toe merk ik wel eens dat mijn gedachten afdwalen. Wat daarvoor helpt is een cd opzetten met een stem die je begeleid. Doordat ik de stem volg raak ik in een lichte trance waardoor er geen ruimte is voor andere gedachten. Erg prettig als je jezelf wilt wanen op een rustig strand en niet achter je bureau op werk ;)

Waarom is meditatie goed voor je?

In de stressvolle samenleving (klink ik als een oma?) waarin wij leven is het soms lastig om tot rust te komen. Eens per jaar op vakantie is dan niet voldoende. Vaak zelfs volledig zinloos als je weer aan het rennen en vliegen bent zodra je op Schiphol land of de auto uitgepakt hebt.
Door te mediteren leer je in het hier en nu te zijn. Het moment te ervaren zoals het is. We zijn tegenwoordig sterk geneigd om altijd meer te willen, om naar iets toe te leven wat nog moet gaan komen. Uiteindelijk worden we hier niet gelukkig van. Je geniet niet meer van het moment zelf. Denk maar eens aan dat fantastische uitzicht op die hoge berg op vakantie. Hoeveel mensen heb je daar echt zien genieten in plaats van een reeks aan foto’s maken?
Bij meditatie leer je júist alleen bezig te zijn met het hier en nu en dat ontneemt flink wat stress.

Hoe begin je met mediteren?

  • Zorg voor een zachte en prettige ondergrond
  • Trek makkelijke kleding aan en zorg dat je het niet te warm of koud hebt
  • Als beginner is het prettig om een cd met een begeleidende stem te hebben
  • Snel afgeleid? Dan is een koptelefoon erg fijn
  • Neem de tijd
  • Focus op je ademhaling: Buik uitzetten, adem in, adem uit, navel in


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *