Wat is gezonde voeding?

watisgezondIedereen heeft een andere kijk op gezonde voeding en wat de één gezond vindt, vindt de ander ongezond of juist té gezond.

Je kan op veel manieren tegen voeding aankijken. In de loop der jaren zijn er daardoor ook veel verschillende diëten ontstaan. Sommige met als doel om af te vallen en anderen om gezond te worden of zelfs een ziekte onder controle te krijgen.

Vetvrij

Veel mensen denken bij ‘vetvrij’  aan gezond maar dat is niet per definitie zo. Een mens heeft vet nodig om gezond te blijven. Uiteraard heb ik het dan wel over gezonde vetten. Er zijn veel diëten om af te vallen die er op gericht zijn om vetten te laten staan. Ik ben hier persoonlijk geen voorstander van. Je zult je energie ergens vandaan moeten halen en als je bijna geen vetten binnen krijgt, moet je het dus uit koolhydraten halen. Koolhydraten en dan vooral snelle koolhydraten zijn niet gezond voor je lijf. Je bloedsuiker spiegel schiet ervan omhoog waardoor je voortdurend pieken in je bloedsuiker krijgt.

Koolhydraatarm

Het vermijden van (snelle) koolhydraten die bijvoorbeeld zitten in pasta, rijst, brood en aardappelen wordt vaak gedaan om af te vallen. Producten met een hoge glycemische index bevatten veel snelle koolhydraten. Deze snelle koolhydraten worden makkelijk opgenomen in het bloed waardoor je bloedsuiker spiegel snel stijgt. Het vermijden van slechte koolhydraten zorgt voor een stabiele bloedsuiker. Hierdoor is het makkelijker om slank te worden of te blijven.
Het idee van het koolhydraatarm eten is dat je lichaam de vetten in je voeding en je eigen vetreserves gebruikt als brandstof.

Suikerarm

Wist je dat je door het eten van suiker sneller oud uit gaat zien? De eiwitten in je huid moet je zien als losse strookjes. Wanneer je veel suiker eet gaan die strookjes met elkaar verkleven waardoor je huid de elasticiteit verliest en je rimpels krijgt.
Buiten het feit dat je van suiker rimpels krijgt is suiker natuurlijk in veel andere opzichten ongezond. Het is slecht voor je bloedsuikerspiegel, bij teveel en te vaak wordt je er dik van en je organen worden er ook niet vrolijk van. Vooral je darmen worden niet blij als jij een bak met snoep leeg eet, de slechte bacteriën in je darmen daarentegen wel. Die zijn er dol op! De slechte bacteriën in je darmen leven op suikers en hoe meer voeding jij ze geeft, des te meer gassen jij gaat produceren. Vooral die snoeptrommel dus even laten staan voor je naar een leuke date gaat.
Kris Verburgh heeft onderzoek naar het effect van suikers gedaan. Zijn boek De Voedselzandloper is een echte aanrader!

Koemelkvrij

Er zijn veel mensen met een lactose intolerantie. Wanneer zij lactose binnen krijgen, krijgen ze last van ongemakken zoals een opgeblazen buik, misselijkheid en lucht in de darmen. Ook als je geen lactose allergie hebt is het niet verkeerd om koemelk te laten staan. Koemelk is lastig te verteren voor de mens.  Wanneer je zin hebt in een bakje yoghurt kan je beter kiezen voor geitenyoghurt. Lees hier meer over de nadelen van koemelk.

Glutenvrij

Een glutenallergie is geen pretje en mensen die dit hebben kunnen ook goed beroerd worden bij het eten van gluten. Ik heb zelf geen allergie voor gluten maar ik merk wel dat ik bij het eten ervan vage hoofdpijn krijg en lichte uitslag in mijn gezicht. Niet heel ernstig maar ik kies er toch liever voor om zo min mogelijk gluten te eten.

Paleo

Het Paleo dieet is een dieet wat om verschillende redenen gebruikt wordt. Om af te vallen maar ook om zo gezond en fit mogelijk te zijn. Paleo is helemaal puur eten. Het wordt ook wel eens het Oerdieet genoemd omdat er alleen producten gebruikt worden die niet bewerkt zijn.  Sommige mensen kiezen voor het Paleo dieet voor een zo gezond mogelijk lichaam en voor een hoog energie niveau. Niet bewezen maar er zijn wel veel ervaringsdeskundigen die Paleo dieet hanteren omdat zij een ziekte als Crohn of een chronische vermoeidheidsziekte hebben.

Wat is mijn persoonlijke kijk op gezonde voeding?

Ik vermijd zoveel mogelijk geraffineerde suikers en snelle koolhydraten. Ik voel me hier fit en lekker blij. Mijn dag is perfect als ik ‘s ochtends een lekker bakje met geitenyoghurt heb of quinoapap. Daar overheen goji bessen, cranberry’s, walnoten en wat kaneel. Als lunch een zelfgemaakt plakje amandelbrood en een  salade. ‘s Avonds eet ik graag vis met veel gegrilde groenten en soms een beetje rijst. Soms gebruik ik ook supplementen. Voor de één zijn specifieke vitamines een goede aanvulling en voor de ander zijn dat sport supplementen.

Benieuwd naar meer artikelen over gezonde voeding?

 



Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *