Zelf gezonde pindakaas maken

Zelf gezonde pindakaas maken
zelf pindakaas maken zonder suikerPindakaas is iets wat ik nooit op zou kunnen geven ondanks mijn gezonde levensstijl. Dus wat dacht je van zelfgemaakte pindakaas zonder suiker en andere toevoegingen?

Ingrediënten

  • 1 eetlepel pindaolie, walnootolie of geurloze kokosolie
  • 250 gram geroosterde pinda’s
  • halve theelepel zeezout

Je kan ook pinda’s gebruiken die je zelf nog moet doppen. Rooster de pinda’s dan vervolgens in een pan. Dit is een optie als je wat meer de tijd hebt.

Hoe maak je de pindakaas?

  1. Doe de pinda’s met het zout in de blender of keukenmachine en begin met malen.
  2. Voeg eerst een klein beetje van de olie toe. Als de pinda’s van zichzelf al vet zijn heb je niet een volledige eetlepel olie nodig
  3. Alles glad gemalen? Klaar om in een glazen potje op te bergen!
  4. Hou je van stukjes pinda? Dan zet je de blender wat eerder uit

Biologische pinda’s

Als je het helemaal goed wilt doen kies dan voor biologische pinda’s. Helaas wordt bijna al ons voedsel met bestrijdingsmiddelen bespoten. Let dus goed op waar je eten vandaan komt en wat ermee gebeurd is.

Voordelen zelfgemaakte pindakaas

Als je zelf je pindakaas maakt dan weet jij exact wat erin zit. Geen gekke, onnodige toevoegingen. Pak eens een pot pindakaas uit je voorraadkastje. Ondanks dat pindakaas niet heel veel ingrediënten heeft, kan het naar mijn idee nog minder. En dus nog gezonder!

Gezonde boterham pindakaas

Die ouderwets Hollandse boterham pindakaas blijft toch zo lekker. Maak een glutenvrij, suikervrij en melkvrij brood met boekweitmeel (recept volgt binnenkort). Laat het brood afkoelen en besmeer lekker met je zelf gemaakte pindakaas. Smullen!

Gezonde pindasaus

Je maakt een lekker glutenvrij Indonesisch gerecht met quinoa of rijst. Dan kan je natuurlijk niet zonder pindasaus. Pakje je potje zelfgemaakte pindakaas en doe het in een steelpannetje. Voeg er beetje bij beetje water aantoe en verwarm het op het vuur. En klaar is de pindasaus!



Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *