Quinoa voor een dag vol energie!

Quinoa voor een dag vol energie!

quinoa superfood ontbijtQuinoa is een superfood en begint steeds bekender te raken in Nederland. Quinoa ziet er een beetje uit als grote couscous korrels en het wordt op dezelfde manier als pasta, rijst etc. bereidt. Maar quinoa is iets heel anders. Quinoa is een zaad dat komt uit de kleurrijke quinoa plant

Geschiedenis van quinoa

Ondanks dat quinoa nu pas langzaam bekend begint te raken werd het vroeger al gebruikt door krijgers als krachtvoer. Quinoa is namelijk een bron van energie.

Wat zit er in quinoa?

In quinoa zitten veel verschillende en goede voedingsstoffen die je de hele dag van energie voorzien.

Quinoa
Vitamine B1 Vitamine B2 Calcium IJzer Koper Natrium Fosfor Kalium Magnesium Zink

In quinoa zit per 100 gram ongeveer 16 gram eiwitten. Een perfecte aanvulling dus op je sportdieet. Ongeveer 64 gram is koolhydraten maar hiervan is slechts 1.5 gram suiker! Dat betekent dat quinoa langzame koolhydraten bevat en dus een lage glycemische index (GI) heeft en dat is positief voor je bloedsuiker spiegel.

Waarom is quinoa zo gezond?

Quinoa is heel gezond omdat het veel mineralen bevat. Door de lage glycemische index zal je bloedsuiker niet snel stijgen wanneer je het eet. De glycemische index van quinoa is 35. Een product is goed wanneer het een GI heeft van 50 of lager. Een GI van 35 is dus heel goed!

Hoe bereid je quinoa?

Quinoa doe je in een steelpannetje en daar doe je water bij. Vervolgens laat je het 10 minuten koken. Als je de quinoa bij je avondeten eet, dan is het lekker om het met zout te koken. Als je de quinoa ‘s ochtends eet als een soort pap dan kook je het alleen in water. Vervolgens kan je er wat ahornsiroop overheen doen met wat noten. Met kaaneel en rozijnen is het ook erg lekker maar zuinig met de rozijnen!

Waar koop je quinoa?

Je kan het kopen bij de grote supermarkten en bij natuurwinkels

Benieuwd naar meer artikelen over superfoods?



Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *