Havermout pannenkoeken: lekker en gezond!

Havermout pannenkoeken: lekker en gezond!

Een keertje zin in pannenkoeken maar wil je graag gezond blijven eten? Havermout pannenkoeken zijn heerlijk, voedzaam, gezond en heel makkelijk te maken!
Havermout pannenkoeken: lekker en gezond!
Havermout pannenkoeken: lekker en gezond!
Havermout pannenkoeken maken? Dit recept is ontzettend lekker, gezond én ook nog eens heel snel bereid. Perfect als ontbijt of na het sporten!

Voorbereidingstijd: 10 minuten

Kooktijd: 10 minuten

Ingrediënten:
  • 60 gram havermout
  • 2 eieren
  • 100 ml melkvervanger of water
  • snufje zout of theelepel kaneel
Instructies:
Doe de havermout en de amandelmelk in de blender tot het een glad mengsel is. Meng daarna het ei met een garde er doorheen. Met dit beslag kan je ongeveer 1 à 2 pannenkoekjes maken. Afhankelijk van hoe dun je ze wilt hebben. Ik bak pannenkoeken altijd in kokosolie!

Havermout pannenkoeken, lekker variëren

Deze heerlijke pannenkoek is op allerlei manieren te eten. Je kan verse rode vruchten op doen en hem vervolgens oprollen of je maakt er een hartige pannenkoek van.

Variaties:

  • Pannenkoek met stukjes appel en kaneel (er door doen wanneer het beslag in de pan zit)
  • Pannenkoek met rood fruit
  • Pannenkoek met cottage cheese, snufje zout en peper
  • Pannenkoek met banaan en geraspte kokos

Waarom is havermout zo goed?

Ik heb al eerder een artikel geschreven over ontbijten met havermout. Havermout is een bron van energie en daarom een goede start van de dag maar je kan er dus ook heerlijke pannenkoeken mee maken.
De glycemische index van havermout is 49. Alles wat rond en onder een glycemische index van 50 ligt is goed. Bij een lage glycemische index worden de stoffen langzaam verteerd en daardoor langzaam opgenomen in je bloed wat inhoudt dat je bloedsuiker niet ineens omhoog schiet maar stabiel blijft. Het gevolg van een enorme stijging in je bloedsuiker is automatisch een grote daling. Ooit wel is afgevraagd waar die after diner dip toch vandaan komt na het eten van een flinke maaltijd? Dat is de stijging en vervolgens de daling in je bloedsuiker waardoor je een dip ervaart!

In de volgende tabel is te zien wat de glycemische index is van verschillende producten.

Glucose
Stokbrood
Aardappelen
Wortelen
Mais
Volkoren cracker
Honing
Watermeloen
Roggebrood
Havermout
100
95
95
85
75
75
75
70
55
49

 



9 thoughts on “Havermout pannenkoeken: lekker en gezond!”

  • Heerlijk! Dank voor je recept! Super lekker en met zo weinig ingrediënten. Is 100 Gr havermout niet een beetje veel als je dit bijvoorbeeld als ontbijt eet?

    • Hallo Vera,
      Dank voor je bericht!
      100 gram is inderdaad teveel voor 1 persoon als ontbijt. Voor het ontbijt zou ik de ingrediënten door de helft doen.
      Binnenkort komt een nieuw recept voor pannenkoekjes gemaakt van boekweitmeel. Ook heel makkelijk en lekker!

  • Was lekker! Heb het als avondmaaltijd genomen met wat tomaten ervoor voor de groente:). Alleen vond ik het wel een erg dik beslag. Het gewone pannenkoekenbeslag is veel vloeibaarder. Zou het helpen om der verhoudingen te veranderen en dus meer amandelmelk (die gebruik ik) en minder havermout te nemen?

    • Hoi Melissa,
      Het beslag verdunnen heb ik zelf nog niet geprobeerd. Ik doe altijd een dun laagje beslag in de pan. Ik vermoed dat als je de verhoudingen een klein beetje veranderd dat het wel moet lukken!

  • Heerlijk recept! Maar ik vind de verhouding ook te dik.. Ik heb ze net gemaakt met de helft aan ingrediënten (50 gram, 100 ml) en heb er iets minder dan 50 ml aan toegevoegd en toen was het perfect. Ook lekker met een handje rozijnen door het beslag ipv honing (wat op was) :)

  • Hoi Liah,

    Dank je voor je reactie! Ik ben zelf over gegaan op boekweitpannenkoeken. N.a.v. jullie reacties zal ik het recept voor de havermoutpannenkoeken iets aanpassen. Bedankt:)

  • ons dochtertje eet totaal geen boterham. al enkele jaren strijden we met haar om haar toch te overtuigen om deze te eten. De laatste tijd hoor je meer en meer dat boterhammen niet zo gezond zijn. Nu wil ik havermout pannenkoeken proberen maken als alternatief. Is dit eigenlijk gezond genoeg voor elke dag te eten?

    • Hoi Debbie,

      Havermout kan absoluut iedere dag gegeten worden. Uiteraard wel aangevuld met voldoende groenten en fruit. Havermout heeft een lage glycemische index. Dat betekent dat de bloedsuiker relatief stabiel blijft. Je hebt langer energie ipv een korte piek.
      Ik raad wel aan om de pannenkoeken in kokosolie te bakken.
      Ben benieuwd of het een succes zal zijn:)
      Hartelijke groeten, Fenna

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *