Gezonde darmen zorgen voor een gezond lichaam

gezonde darmen gezond lichaam Je weerstand en je gezondheid beginnen bij je darmen… en dat is ook echt zo! Als je darmen niet in balans zijn is dat te merken aan je gezondheid.

Hoezo zijn je darmen zo belangrijk?

Je darmen zitten vol met micro-organismen die alles in balans houden. Dit wordt ook wel de darmflora genoemd. De darmflora heeft veel functies waaronder de opname van de goede voedingsstoffen en de afbraak van de verkeerde. Bij een volwassen persoon bestaat de darmflora uit 100 biljoen bacteriën. Als je darmflora verstoord raakt, verdwijnen de goede bacteriën op de darmwand. Schadelijke bacteriën krijgen de kans om zich te vermenigvuldigen. Op dat moment kan je klachten krijgen zoals diarree of verstopping.
Je darmen kunnen uit balans raken door:

  • Gebruik van antibiotica;
  • Een infectie of ziekte;
  • Stress;
  • Operatie;
  • Langdurig ongezonde en/of vezelarme voeding tot je nemen

Wat kan je doen voor gezonde darmen?

Uit het bovenstaande rijtje kan je sommige dingen niet voorkomen maar je kan zeker veel verbeteren.

Eet gevarieerd maar vooral gezond

Bepaalde voedingsmiddelen hebben in grote hoeveelheden negatief effect op de darmen. Nederlanders eten veel pasta, rijst, brood en aardappelen. Hier zit zetmeel in en dat is eigenlijk gewoon suiker. Suiker verstoord de darmflora. Pas dus ook op met koek, chips, snoep en frisdranken. Al deze producten maken je darmen niet vrolijk.

Antibiotica vs. prebiotica en probiotica

Antibiotica krijg je soms wel eens voorgeschreven door een arts en helaas is dit niet altijd te vermijden. Wanneer je aan de antibiotica moet is het goed om je lichaam zo goed mogelijk te beschermen. Antibiotica maakt niet alleen alle slechte bacteriën dood maar ook alle goede. Het verstoort je darmflora. Bescherm je darmflora door deze te ondersteunen met probiotica en prebiotica. Je kan deze vinden in een goede natuurwinkel. Ook kan je waterkefir kweken en dit gedurende de dag drinken. Waterkefir is een natuurlijk probiotica die je darmflora ondersteunt.

Voorkom stress

Stress kan je niet altijd voorkomen maar je kan er wel zo goed mogelijk mee proberen om te gaan. Geef je lichaam voldoende beweging maar ook voldoende rust. Psychische stress heeft vooral veel effect op je darmen. Heb je chronisch last van bepaalde emoties of stress dan is dat te merken aan je darmen. Yoga is ontzettend goed om geestelijk in balans te blijven maar als het je allemaal zo hoog zit dan is soms zelfs dat niet genoeg. NEI-therapie kan uitkomst bieden bij veel stress-klachten.

Benieuwd naar meer artikelen over een gezonde levensstijl? Bekijk ze hier

 



Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *