Ontbijt met superfoods

Ontbijt met superfoods

Voor mij is het ontbijt de belangrijkste maaltijd van de dag. Ik maak er dus ook iedere dag weer een feest van. Uiteraard wel een gezond feest! Mijn favoriete ontbijt is quinoapap met een mix van verschillende superfoods.

Ingrediënten gezond ontbijt

  • 6 eetlepels quinoavlokken
  • handje pompoenpitten
  • theelepel chiazaad
  • handje goji bessen
  • rozijnen
  • kokosrasp
  • ahornsiroop

Hoe maak je dit lekkere en gezonde ontbijt?

Ook als je ‘s ochtends haast hebt is dit ontbijt ideaal want het is binnen 5 minuten klaar. Doe de quinoavlokken in een pan met een laagje water. Laat het eventjes koken tot het goed indikt.  Schep het in een kom, doe de verschillende superfoods erbij en voila!

Wat is quinoa?

Quinoa is een superfood en wordt alsmaar bekender in Nederland. Quinoa lijk een beetje op een combinatie van couscous en risotto maar het is iets compleet anders. Quinoa is een zaad en komt van de quinoa plant. Quinoa bevat ontzettend veel vitaminen en mineralen. Een uitstekende manier dus om je dag mee te starten. Een andere voordeel van quinoa is dat de glycemische index heel laag is. Hierdoor zal je bloedsuiker niet snel stijgen en een stabiele bloedsuiker is natuurlijk goed.

Wat zijn de voordelen van goji bessen?

  • Om beter te kunnen slapen
  • Ze zijn goed voor de stofwisseling
  • Goed voor een jongere en elastische huid
  • Stress verlagend
  • Bevatten 3 keer zoveel antioxidanten dan blauwe bessen

Wat is ahornsiroop?

Ahornsiroop is een gezonde vervanger van suiker met een bijzondere en lekkere smaak. Ahornsiroop is een volledig natuurlijk product zonder toevoegingen en wordt geoogst uit de Esdoorn boom. Veelal uit Canada. Ahornsiroop is vooral gezonder dan suiker omdat de glycemische index een stuk lager is. Ahornsiroop heeft een GI van 55 en suiker van een GI van 70. Zonder je bloedsuiker enorm te laten pieken kan je met ahornsiroop je quinoapap zoeter maken.

Variaties op het gezonde ontbijt

Als je tegen gluten kan dan is havermout een lekkere vervanger voor quinoa. Kan je niet tegen gluten en vind je quinoa niet zo lekker, dan zou je ook gierst kunnen nemen. Lekker en glutenvrij.

Benieuwd naar meer gezonde recepten?



Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *