Chronische stress? Zenuwstelsel uit balans?

Chronische stress? Zenuwstelsel uit balans?

Chronische stress kan een gevolg zijn van je autonome zenuwstelsel dat uit balans is. Je autonome zenuwstelsel staat niet onder invloed van je wil dus je kan er geen invloed op uitoefenen. Hoe je je best ook doet om de stress van je af te schudden, je blijft je gehaast en opgefokt voelen. Je autonome zenuwstelsel regelt bijna alle onbewuste functies en processen in je lichaam, zoals je hartslag, je bloeddruk, je ademhaling, je spijsvertering, je energieproductie en je stofwisseling. Voor het laten werken van deze functies hoef je niet na te denken.

Wat is het autonome zenuwstelsel?

Je autonome zenuwstelsel bestaat uit twee delen; de sympathicus en de parasympathicus.
De sympathicus is het deel dat ons aanzet tot actie zoals vechten, vluchten of presteren. Je bloeddruk stijgt, je hartslag stijgt en je gaat sneller ademen.

De parasympathicus is de tegenhanger van de sympathicus. De parasympathicus gaat over je rust, herstel en reparatie. Je bloeddruk daalt, je hartslag daalt en je ademhaling wordt rustiger. De parasympathicus geeft je rust, ontspanning en herstel en is nodig na actie.

Als je gezond bent en je zenuwstelsel is in balans dan zijn je ‘actie’ en ‘herstel’ goed in evenwicht. Als je sympathicus altijd actiever is dan de parasympathicus dan kan je last krijgen van chronische stress.

Hoe raak je chronisch gestrest?

Zoals hierboven al uitgelegd kan je chronische stress krijgen doordat de parasympathicus actiever is. Dit kan ontstaan door een vervelende psychische ervaring; er overlijd iemand, je krijgt ontslag of je zit in een scheiding. Ook lichamelijk trauma kan de oorzaak zijn zoals een operatie of ongeluk. Tijdens deze gebeurtenissen is je parasympathicus vaker actief. Er is daarna ontspanning nodig om te herstellen van de gebeurtenis. Als je niet volledig herstelt kan er door de gebeurtenis chronische stress ontstaan.

Wat zijn de symptomen van chronische stress?

Door de disbalans van je zenuwstelsel kan je veel verschillende klachten krijgen. Een aantal voorbeelden zijn:

  • Angsten
  • Slecht slapen
  • Depressie
  • Vermoeidheid

Hoe kom je van chronische stress af?

Als je eenmaal in de vicieuze cirkel van chronische stress zit dan is het moeilijk om daar weer uit te komen. Wanneer je denkt dat een psychische gebeurtenis hiervan de aanleiding kan zijn dan is het belangrijk om die kern aan te pakken. Zorg dat je de ervaring echt kan verwerken. Dat je er niet meer dagelijks mee bezig bent wil niet zeggen dat je de gevolgen ervan niet meer ervaart. Een mooie methode om emotionele gebeurtenissen te verwerken is bijvoorbeeld Nei therapie. Er zijn nog meer alternatieve geneeswijzen die je kunnen helpen weer in balans te raken zoals hypnotherapie en Reiki.
Overleg je situatie altijd eerst met je huisarts, hij of zij kan je wellicht doorverwijzen.

bron: biofeedback

Benieuwd naar meer artikelen voor een gezonde levensstijl?



Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *