5 tips voor rust in de drukte

5 tips voor rust in de drukte

We hebben allemaal een druk leventje. Een baan, familie, vrienden en sport. Soms zou je willen dat er meer uren in een dag zaten om alles gedaan te krijgen. Misschien woon je ook nog eens in een drukke stad. Ontsnappen aan alle hectiek kan dan heel lastig zijn. Wil je weten hoe je toch rust kunt vinden en van de stress afkomt? Lees dan gauw verder voor de 5 tips.

Neem een moment voor jezelf

Ga even weg uit je dagelijkse omgeving. Daarvoor hoef je niet in een duur hotel te gaan zitten. Wat dacht je van een weekendje een huizenruil doen met een kennis die in een compleet andere omgeving woont. Het is een goedkope oplossing en het voelt alsof je een mini vakantie hebt gehad.

Zet je telefoon uit

Zet je telefoon op vliegtuigstand of beter nodig, berg hem op in een lade. Geen makkelijke opgave heb ik zelf gemerkt. Ik ben zo gewend dat ik gedurende de dag mijn telefoon check om op de hoogte te blijven van alles. Hoe meer accounts je hebt op sociale media, hoe makkelijker je je dag er mee kan vullen.  Probeer het eens een dag, laat je telefoon thuis als je naar je werk gaat. Je zult merken dat het je al heel veel rust in je hoofd geeft.

Focus je op het nu

Wees niet bezig met wat je straks, vanavond, morgen of volgende week allemaal moet doen. Natuurlijk moet je soms dingen plannen. Maak daarvoor een half uurtje vrij. Regel en plan wat nodig is en laat het daarna allemaal weer los. Als je in staat bent alleen bezig te zijn met wat er zich op dit moment afspeelt, brengt dat je al ontzettend veel rust.

Sluit je af voor de chaos

Zelfs als je door een overvolle winkelstraat loopt kan je rust voor jezelf creëren. Laat je niet afleiden door alle invloeden van buitenaf. Richt je op jezelf. Een goede truc daarvoor is je te focussen op je ademhaling. Adem in en uit door je neus en zorg dat het inademen even lang is als het uitademen. Creëer een sterke en gebalanceerde ademhaling. Je kan dit altijd en overal doen en het helpt je af te sluiten voor drukte om je heen.

Ademhaling

Het ziet er voor anderen een beetje gek uit maar er is een ademhalingstechniek die je direct heel rustig zal maken. Zet je duim op je rechter neusgat en adem in door je linker neusgat. Voordat je begint met uitademen sluit je je linker neusgat. Adem vervolgens uit door je rechter neusgat. Sluit je linker neusgat en adem nu weer in met je rechter neusgat. Ga zo een minuut door. Deze techniek dwingt je langzamer te gaan ademhalen en kalmeert je direct.



1 thought on “5 tips voor rust in de drukte”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *